Thursday, 23 October 2014

DEEPAVALI OUTING AT PULAU BESAR MELAKA


1. Green leaves, Anjung Batu

SEMALAM ialah hari cuti sempena hari Deepavali. Sebenarnya saya tidak tahu hendak kemana-mana, jadi pada minit-minit terakhir (baca: last minutes) saya bercadang ke Pulau Besar yang tidaklah masyhur sangat sebagai destinasi pelancongan berbanding Pulau Pangkor, Pulau Langkawi dan Pulau Tioman. Saya menaiki bot ekspres dari Anjung Batu, bukan dari Medan Ikan Bakar Umbai. Di Pulau Besar, saya cuma berminat dengan beberapa makam lama dan sempat menziarah, seperti Makam Syarifah Rodziah, Kubur Sultan al-Arifin, Makam Tok Putih dan Makam Tok Janggut. Total photos is 27.

Tetapi saya tidaklah lama di Pulau Besar itu kerana saya terpaksa pulang ke kampung disebabkan ada urusan takziah yang lebih penting.




2. Ixora flower, Anjung Batu

3. Tickets/Check-In Information Desk, Anjung Batu.

4. Anjung Batu jetty building

5. Jetty to the ferry to Pulau Besar

6. Truly yours.

7. A luxury yacht (singular)

8. I am leaving for this small island called Pulau Besar.

9. Welcome to Pulau Besar

10. An abandoned chalet.

11. Tomb of Syarifah Rodziah, Pulau Besar.

12. Buah sangkar semut (ants nest) for medicine purposes.

13. The tomb of Syarifah Rodziah, Pulau Besar.

14. The tomb of Sultan al-Arifin Syeikh Ismail, Pulau Besar.

15. A worshipper at the tomb of Sultan al-Arifin Syeikh Ismail, Pulau Besar.

16. A common island van, riding from the jetty (RM2 for 1km).

17. Three.

18. An island rocks.

19. Pulau Besar museum.

20. Gua Yunus replica.

21. The island replica.

22. Me again.

23. Safety first.

24. Panorama view, Pulau Besar.


25. Leaving the island.


26. Disclaimer to Google maps.

1 comment:

Salam. Ini bukan blog langau. Sila komen secara berhemah.