Monday, 22 September 2014

10 RANDOM FACTS ABOUT ME WHEN TRAVELLING



10 Perkara Random 3 Lalat bila Travelling

Ini entri membalas tag dari cik nana yang suka mengembara itu. Buat masa ini saya membuat tiga dahulu. Nanti kalau saya punya masa percuma (baca free time) saya akan sambung lagi ya.

1. Saya suka letak tangan saya di batu-batu purba, termasuk kain kelambu kiswa kaabah itu juga.

2. Saya suka bergambar dengan gaya yang agak sewel. Bila lagi bukan?

3. Saya suka mengambil gambar matahari terbit (baca sunrise). Saya juga suka mengambil gambar matahari terbenam (baca sunset). Sehingga saya sanggup membayar pakej sunrise seperti di Borobudur Jogjakarta dan Angkor Wat.

4. Berkenaan busana atau topi saya tidaklah berkira sangat asalkan boleh menutupi kepala sahaja.

5. Saya suka mengambil gambar makanan dalam penerbangan.

6. Saya memang suka mengambil gambar matahari terbenam semasa dalam penerbangan, tidak kiralah samada di sayap atau di tempat duduk paling belakang. Ada orang kata tempat duduk paling belakang adalah tempat duduk paling selamat sekiranya kapalterbang terhempas. *Senyum.

7. Saya suka mengambil gambar penduduk tempatan di sesuatu lokasi wisata.

8. Saya akan bawa kamera DSLR saya yang besar gedabak bersama-sama dengan flash. Kadang-kadang saya bawa juga tripod untuk mengambil gambar pemandangan tetapi selalunya tidak digunakan. Kamera kompak (baca compact camera) jenis Lumix saya hanyak gunakan semasa dalam penerbangan pergi dan balik sebab senang dibawa dan ketika itu kamera DSLR saya berada didalam bagasi yang besar pula.

9. Saya akan beli buku pengembaraan (baca travel book) sebelum mulakan pengembaraan itu. Buku hasil penerbitan DK adalah buku yang saya suka baca sebab gambar-gambar yang lebih jelas dan menarik berbanding buku Lonely Planet.

10. Saya akan beli simcard berbanding mengaktifkan roaming (RM38 sehari) untuk telefon saya sekiranya saya merasakan perlu menghubung kaum kerabat di tanahair.

Saya rasa tidak perlulah saya mengetag rakan-rakan blogger yang lain ya.

Itu sahaja rasanya dan saya berharap cik Nana yang jelita itu berpuashati dengan jawapan tag beliau ini. Semoga kita semua boleh menjadi rakan siber yang baik-baik. Amin.



5 comments:

  1. hahahha...point no. 2 buat orang gelak !
    pic no. 2 tu ke gaya sewel tu...ahaks...ni lain sket posing nya. biasa orang buat melompat bintang kan...hahah ok ok original gaye ni...keke!

    ReplyDelete
  2. sama je gaya nye..itu ke yg di katakan gambar sewel...wak..wak..mcm org x seimbang badan ye hahaah

    ReplyDelete
  3. Gaya posing sama..
    Pegang batu pun syok.. tanda kita dah sampai :D
    Sunset pun cantek ;D

    ReplyDelete
  4. apa maksud tiga lalat.adaa maksud tersembunyi barangkali?

    ReplyDelete

Salam. Ini bukan blog langau. Sila komen secara berhemah.