Wednesday, 29 May 2013

APA APA PUN MATI



Minggu lepas, kereta cikputih saya tidak boleh dihidupkan enjinnya. Walaupun tertulis dibateri baru habis setahun warantinya.

Mula-mula saya mencuba melompatkan (baca jumper) dengan bateri kereta van Jnulekasnova saya yg itu. Tapi mungkin tidak lama sangat pengecajan yg mana tidak berjaya.

Dipendekkan cerita, saya sudah menukar bateri yg baharu di kedai tayar berdekatan rumah saya sahaja. Enjin kereta cikputih saya pun boleh dihidupkan. Dan harga bateri baru itu yg berjenama WARTA yg diwar2kan oleh taukeh ialah RM650. Bateri yg berkualiti lebih baik tapi waranti tetap setahun juga.

Tetapi tidak lama, semalam saya telah tinggalkan 2 hari di bawah basement parking dan enjinnya meragam lagi. Kawan saya telahpun tolong dan berjaya menghidupkan dengan lompatan kabel. Pomen kereta yg saya selalu hantar ke workshopnye pon ada datang. Pomen menjangka bukan sebab alternator seperti yg kawan saya mula-mula agak. Berkemungkinan besar disebabkan kebocoran elektrik katanya. Tetapi petang semalam bila saya memarkir dan bersedia untuk pulang kerumah masih tidak boleh dihidupkan enjinnya semula.

Cerita lain berkenaan tajuk entri ini ialah nombor plat kereta taukeh kedai Tayar yg saya telah beli bateri daripadanya. Nombor plat negeri Perak - AAP 4. 'Apa apa pun boleh', kata taukeh kedai tayar itu. Sudah lama dia hendak menjual nombor tersebut. Tahun lepas semasa gambar diatas diambil taukeh itu hendak menjual nombor sahaja dengan harga RM18K. Tetapi minggu lepas sudah naik menjadi RM20K pula. Dan nombor plat tersebut sudah ditukar ke motor kapcai pula.

No comments:

Post a Comment

Salam. Ini bukan blog langau. Sila komen secara berhemah.